Temeljnim promišljanjem autorka je uspela da ispoštuje glavne odlike retro-stila kolektiva Memphis Milano i pritom ga vešto uklopi u željenu funkcionalnost i prilagodi estetici.
Ovaj novobeogradski stan iz 1970-ih je u njegovom izvornom stanju odlikovalo dosta betona, male prostorije i tamno braon enterijer, a preprojektovan je 2022. godine u nešto sasvim drugačije, široko, svetlo, šareno, veselo i puno energije, ponajpre zahvaljujući znanju, trudu i veštini Teodore Vukašinović iz biroa t.architectStudio.
Međutim, projekat nazvan Yugo Memphis karakterističan je i po tome što je sa vrlo neuobičajenim idejama i željama i klijent bio aktivno uključen u sam proces projektovanja, te je u nastojanju da se ti zahtevi ispune nastao svojevrstan hibridni stil, koji obuhvata sve afinitete korisnika.
Memphis dizajn sa prizvukom jugonostalgije
Novom imenu stana kumovala je činjenica da je u enterijeru najdominantniji Memphis dizajn sa prizvukom „jugonostalgije“ izraženim kroz detalje, a takođe bi se moglo reći da spada u pokret maksimalizma.
Stan je jednostrano orijentisan i zauzima površinu od 67 m². Originalna prostorna organizacija se sastojala iz ulaznog hodnika bez prirodnog osvetljenja, zatim kuhinje i trpezarije, takođe bez prirodnog osvetljenja, te ostave, devojačke sobe, kupatila, spavaće sobe, dnevne soba i lođa.
„Ideja je bila da se prostor rastereti od bespotrebnih zidnih pregrada i malih prostorija“ – objašnjava za naš portal Vukašinović.
Kao centralni deo iskristalisalo se kuhinjsko ostrvo, koje odabirom materijala predstavlja jedan vid skulpture.
Ulazni hodnik, trpezarija, kuhinja, devojačka soba i dnevna soba su sjedinjene u jednu multifunkcionalnu prostoriju sa različitim ambijentima, „odvojenim“ pozicijom nameštaja.
„Kao centralni deo iskristalisalo se kuhinjsko ostrvo, koje služi kao trpezarija, mesto okupljanja, fizička pregrada između kuhinje i dnevne sobe, a na prvom mestu, odabirom materijala, ostrvo predstavlja jedan vid skulpture“ – navodi naša sagovornica.
Aerodinamična geometrija i električne boje
Vukašinović ističe da je stav koji zastupa Memphis dizajn pokret – „Less is bore“ nešto što definitivno opisuje budućeg korisnika ovog stana. Podseća da je još 80-ih godina prošlog veka tim italijanskih arhitekata i dizajnera poznat kao Memphis Milano razvio estetiku retro-dizajna poznatu kao Memphis Design.
„Zbog međusobne nesklonosti prema minimalističkom stilu dizajna iz 1960-ih i 1970-ih, grupa kreativaca je krenula da pravi postomoderni nameštaj, tkanine, šare, keramiku i druge dekoarativne predmete inspirisane art deko i pop-artom, spajajući aerodinamičnu geometriju i električne boje“, kaže Vukašinović i dodaje:
„To je stil koji se suprotstavlja brutalizmu i posleratnoj arhitekturi i dizajnu enterijera. Često se opisuje kao preteran i kičast, jer ga karakterišu svetle boje, geometrijski oblici, pruge, sukobljene nijanse, apstraktni dizajn i plastični laminat“.
U samom startu ovaj projekat se razlikuje po tome što se, u neku ruku, projektovao u kontrasmeru.
Naša sagovornica navodi da je projektni zadatak za ovaj stan bio da se ispoštuju glavne odlike stila, a da se pritom uklopi u željenu funkcionalnost i prilagodi estetici ovog vremena.
„Ono što inače karakteriše projektovanje enterijera jeste da se klijent useljava nakon izvedenog stanja i tada dodaje svoj lični pečat svojim stvarima, ukrasima i korišćenjem. U samom startu ovaj projekat se razlikuje po tome što se, u neku ruku, projektovao u kontrasmeru“, kaže arhitektkinja.
Vrlo dugo i temeljno promišljanje
Tako su najsitniji detalji i ukrasi odmah dobili svoju poziciju, a oko njih se dizajnirao nameštaj oko koga su se formirale prostorije, a sličan metod se ponavlja i kod odabira boja i materijala.
„Sve je vrlo dugo i temeljno promišljeno, iako se na kraju dobija rezultat koji mnogima izgleda kao kreativni haos“, objašnjava za naš portal dizajnerka enterijera.
Dosta elemenata u enterijeru su antikviteti iz vremena bivše Jugoslavije, restaurirani i prilagođeni.
Za samo izvođenje ovog stana kaže da je bilo više nego izazovno, s obzirom na to da se veći deo nameštaja pravio po meri i da izabrani materijali i boje apsolutno nemaju čestu primenu kod nas.
Takođe, dosta elemenata su antikviteti iz vremena bivše Jugoslavije, restaurirani i prilagođeni.
San klijenta pretočen u realnost
Prema mišljenju naše sagovornice, ono što razlikuje projektovanje enterijera od projektovanja arhitekture jeste to što bi u prvom slučaju mnogo više trebalo da se oseti karakter korisnika i iz tog razloga te projekte smatra dosta zanimljivijim i izazovnijim.
„Bez obzira što je projektuje ista osoba, oni se mogu, a smatram i da treba, razlikovati potpuno. Naročito ako se radi o stambenom prostoru. To je nešto jako lično i iako projektant vodi glavnu reč, treba da bude otvoren za saradnju, da osluškuje i pretoči san svojih klijenata u realnost“, objašnjava dalje Vukašinović.
Pravo umeće jeste shvatiti i pretočiti želju u funkciju, a ne samo napraviti nešto lepo ili moderno.
Dodaje da je lični pečat projektanta svakako neizbežan, ali i da je raznolikost u projektima čar ovog posla, pri čemu su klijenti oni koji razbijaju monotoniju.
„Pravo umeće jeste shvatiti i pretočiti želju u funkciju, a ne samo napraviti nešto lepo ili moderno“ – zaključuje na kraju naša sagovornica.
Foto-galerija
Faktografija
- naziv projekta: Yugo Memphis
- lokacija: Novi Beograd, Beograd
- godina izvođenja: 2022.
- projektant: Teodora Vukašinović, t.architectStudio
- kvadratura: 67 m2