Ukidanjem sobe viška proširena je dnevna zona, kojom danas dominira prostrana i udobna garnitura neutralnog kolorita, sa klub stolom koji podseća na rečni oblutak.

Arhitekta Slobodan Gmijović predstaviće nam ovog puta 5 Elements Project, enterijerski poduhvat realizovan prošle godine u jednom petosobnom stanu u Novom Sadu.

A iako na prvi pogled možda deluje izuzetno svedeno i “prazno”, ovaj gabaritan prostor zapravo je prepun nesvakidašnjih detalja i dobro osmišljenih arhitektonskih rešenja.

Stan ima površinu od 123 kvadrata; Foto: Snežana Ignjatović

Brojni nedostaci u samom prostoru

Kako za naš portal navodi Gmijović, projektovanju enterijera ovog stana pristupilo se još u ranoj fazi izgradnje samog objekta tako da su promene u gabaritu i funkcionalnoj organizaciji prostora predviđene na vreme.

“Kompleksna i haotična osnova stana iz građevinskog projekta, kako po sadržaju i geometriji tako i po funkcionalnom rešenju, prouzrokovala je dosta nedostataka u samom prostoru, a najprimetniji su bili nedovoljna osvetljenost, neproporcionalna veličina dnevne zone, otežane komunikacije između funkcionalnih celina, nedostatak prirodne ventilacije u kuhinji itd” – kaže osnivač novosadskog SGA studija.

Ukidanjem sobe viška proširena je dnevna zona, poboljšana njena osvetljenost, vizure iz stana…

Stan površine 123 m2 u građevinskom projektu je zamišljen kao petosoban, sa 4 spavaće sobe, a realna potreba investitora je bila da ima 3 spavaće sobe pa se iz ovog razloga pojavila soba viška, čijim je ukidanjem proširena dnevna zona, poboljšana njena osvetljenost, vizure iz stana itd.

“Ovaj zahvat je za sobom povukao i reorganizaciju degažmana, čime je dobijeno odvojeno kupatilo, koje će opsluživati dečije sobe i goste, i odvojena vešernica, a sama površina degažmana je redukovana” – objašnjava Slobodan Gmijović.

Novoprojektovano stanje – osnova

Kuhinja koja se ne skriva od gostiju

Centralna pozicija kuhinje, neadekvatnog gabarita, bez prirodne osvetljenosti i ventilacije premeštena je u zonu ka fasadnom zidu sa adekvatnim prozorom, a na njenom mestu je formirana garderoba koja je direktno povezana sa degažmanom.

“Kuhinja se neometano otvara ka trpezariji i dnevnoj sobi, ogoljena je i ne skriva sa od gostiju što upravo tokom rada u kuhinji omogućava komunikaciju domaćina i gostiju, pa čak i sudelovanje u pripremi hrane. Svedeni tonovi, jednostavne linije, prozračnost i osvetljenost samo još više prostor kuhinje interpoliraju u zajedničku celinu dnevne zone” – navodi novosadski arhitekta.

Kuhinja je premeštena je u zonu ka fasadnom zidu sa adekvatnim prozorom; Foto: Snežana Ignjatović

Vizuelno nepoželjni radijatori su zamenjeni estetski prihvatljivijim sistemom podnog grejanja.

Drugo kupatilo je pripojeno zoni master sobe povećavajući tako privatnost ove celine. Ove promene su dovele do redukovanja površina hodnika – komunikacija, poboljšavanja funkcionalnih veza kao i kvaliteta samih funkcionalnih celina, adekvatnijeg proporcijskog odnosa među celinama, poboljšane osvetljenosti i kvalitetnijim vizurama.

“Kako bi se prostor celog stana doživljavao kao jedinstven i još veći nego što je zapravo, za oblogu poda je izabrana uniformna keramika za sve prostorije. Vizuelno nepoželjni radijatori su zamenjeni estetski prihvatljivijim sistemom podnog grejanja” – objašnjava Gmijović.

Kuhinja se neometano otvara ka trpezariji i dnevnoj sobi; Foto: Snežana Ignjatović

Gipsana obloga ispred konstruktivnog zida

Izazov su takođe bili i izrazito zakošeni zidovi u dnevnoj sobi i master sobi prouzrokovani geometrijom građevinske parcele. Ovakvi prizori, kaže Gmijović, su bili izuzetno uočljivi i nimalo nisu “prijali oku”, te se ispravljanje ovih pozicija razmatralo još na samom početku projekta.

“U dnevnoj sobi, ovaj problem je rešen postavljanjem gipsanog zida – obloge, ispred konstruktivnog zida, koji je tretiran kao buduća scenografija dnevne sobe. Gipsani zid se jedino dodiruje sa podom, a od plafona i bočnih zidova je odmaknut pa je na taj način dobijen međuprostor u koji je ugrađena ambijentalna rasveta čijim se kombinovanjem formiraju različiti tipovi atmosfera u prostoru” – navodi arhitekta.

U zoni trpezarije ugrađena je veštačka stena na celoj površini zida sa ambijentalnom skrivenom rasvetom.

Dnevnom sobom dominira prostrana i udobna garnitura neutralnog kolorita, italijanskog proizvođača Nicoline, model Cairoli, sa klub stolom koji podseća na rečni oblutak, model Kos, renomiranog italijanskog brenda Tonin Casa, a set je moguće pronaći u Emmeti salonima nameštaja.

“Pored ovog problema vizuelni nemir u prostor je unosio i veliki broj angažovanih stubova i vidljivih ventilacionih vertikala, pa su upravo oni iskorišteni kako bi uokvirili ovu kulisu, odnosno scenografiju dnevne sobe” – napominje Gmijović.

U zoni trpezarije, sa stolom i stolicama u izradi Domus Belgrade, u jedan ovakav “okvir” ugrađena je veštačka stena na celoj površini zida sa ambijentalnom skrivenom rasvetom što u ovaj enterijer unosi element sirove prirode ali i dozu brutalizma u izvođenju Barok Kralj kamena.

Veštačka stena u zoni trpezarije; Foto: Snežana Ignjatović

Radni sto u spavaćoj sobi

U spavaćoj sobi je “maskiranje” kosog zida izvedeno formiranjem plakarskih elemenata za odlaganje garderobe, ali i kancelarijskog materijala i opreme.

“Plakarski elementi su frontalno poravnati, sa bočnim zidovima formiraju prave uglove, a njihove dubine se stepenasto menjaju kako bi ispratile kosinu zida. Ovu zahtevnu poziciju, ali i sav ostali nameštaj po meri izradio je naš iskusni tim stolara” – kaže Gmijović.

Ovim postupkom se, kako dodaje, na funkcionalan način gabarit sobe ispravio i dobila se savršena scenografija za postavljanje bračnog ležaja, ali i radnog stola koji izvire iz jednog od uglova ovog plakarskog bloka.

Detalj iz spavaće sobe; Foto: Snežana Ignjatović

Klijenti su po svaku cenu hteli izbegnu sputanost preteranom količinom nameštaja, mobilijara i dekorativnih elemenata.

Kako ističe naš sagovornik, osobenost radnog stola leži u tome što je izveden iz jednog komada materijala impozantnih dimenzija, ali i to što je njegovo oslanjanje u većini konzolno samo se na završnom kraku kao potpora javlja betonska saksija sa ukrasnim zelenilom kao efektan i neočekivan detalj.

“Iskustvo klijenata koji su ranije živeli u manjoj stambenoj jedinici diktiralo je neke od osnovnih zadataka pri oblikovanju samog prostora i ambijenata, a to su bili beskompromisna osvetljenost prirodnim svetlom, neometanost u kretanju samim prostorom kao i u korišćenju svih funkcionalnih celina, prozračnost i spokoj u samom doživljaju ambijenta. Hteli su po svaku cenu da izbegnu sputanost preteranom količinom nameštaja, mobilijara i dekorativnih elemenata” – navodi arhitekta.

Foto: Snežana Ignjatović

Paleta boja i upotrebljenih materijala je jako pažljivo birana, sa vrlo diskretnim međusobnim prelazima, bez jakih kontrasta.

U skladu sa ovakvim zahtevima pristupilo se oblikovanju i uređenju prostora, koji je tretiran maksimalno svedeno, donekle brutalistički, kako bi se lišio svih egzistencijalno nepotrebnih i dekorativnih elemenata na koje smo navikli u savremenom uređenju enterijera, kaže Gmijović.

“Paleta boja i upotrebljenih materijala je jako pažljivo birana, sa vrlo diskretnim međusobnim prelazima, bez jakih kontrasta, pa tako možemo reći, ako ambijent posmatramo kroz likovni sfumato, da je vrlo blizu monohromatskom” – ističe naš sagovornik i nastavlja:

“Nežna tekstura, elegancija i utopljavanje velikih staklenih portala izvedeno je postavljanjem zavesa i draperija od najfinijih materijala kao i modernih drvenih venecijanera“.

Detalj iz jedne od dečijih soba; Foto: Snežana Ignjatović

Prostor ispunjen energijom korisnika 

Kako je prostor lišen apsolutno svakog vida ugrađenih dekorativnih elemenata, jedini dekor u prostoru su skulptoralna ručno izrađena rasveta i dekorativni upotrebni predmeti koji su takođe autorsko delo arhitekte iz hobi vajarskog opusa.

“Rezultat je prijatan i tih ambijent, ispunjen prirodnom svetlošću i hramovnim spokojem, banalno rečeno prazan prostor je dominantan, a energija korisnika je upravo ono što taj prostor ispunjava i oživljava” – zaključuje za naš portal arhitekta Slobodan Gmijović.

Grafički prilozi

Zatečeno stanje
Zatečeno stanje
Novoprojektovano stanje
Novoprojektovano stanje

Foto-galerija

5 Elements Project u Novom Sadu; Foto: Snežana Ignjatović
5 Elements Project u Novom Sadu; Foto: Snežana Ignjatović
Ambijentalna rasveta u dnevnoj sobi; Foto: Snežana Ignjatović
Ambijentalna rasveta u dnevnoj sobi; Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović
Foto: Snežana Ignjatović

Faktografija

  • naziv projekta: 5 Elements Project
  • lokacija: Novi Sad
  • autor: Slobodan Gmijović M.Sc.Arch. – SGA studio
  • površina: 123 m2
  • godina projektovanja: 2022.
  • godina realizacije: 2023.
  • fotografija: Snežana Ignjatović