Lagana i providna struktura, primarno sastavljena od drvenih elemenata, proteže po obodu dvospratne aule i okružuje je, a sistem slaganja omogućio je da se cela konstrukcija brzo podigne.
Ovaj projekat, izveden pre dve godine u Osnovnoj školi „Vič“ u Ljubljani, svedoči nam da ponekad i sasvim obični zahtevi klijenata mogu dovesti do iznenađujućih arhitektonskih obrta i konačnih rešenja.
Naime, rukovodstvo škole našlo se početkom ove decenije u tipičnom problemu: zgrada je postala premala za sve veći broj učenika, te je prvobitno odlučeno da se nova učionica smesti u dvospratnom holu u centru škole.
Takva učionica ne bi imala adekvatno osvetljenje i ne bi imala direktan kontakt sa spoljašnjošću. Pored toga, hol/aula je zajednički prostor za sve učenike.
Zato su arhitekte iz slovenačkog ARP studija predložile zamenu – umesto učionice, u holu bi trebalo postaviti novu biblioteku. Samim tim, nova učionica bi se nalazila u prostoru koji je ranije zauzimala biblioteka.
Očuvanje zajedničkog prostora za decu
Otvorena biblioteka stvorena je sa umetnutom novom strukturom, koja se proteže po obodu dvospratnog hola i okružuje ga, omogućavajući deci da vide knjige i biblioteku u svakom trenutku.
“Sa prvog sprata se pruža pogled na ono što se dešava u biblioteci. Snažan akcenat je i na očuvanju zajedničkog prostora za decu, koji je obogaćen knjigama kao predmetima znanja” – objašnjavaju arhitekte.
Konstrukcija se primarno sastoji od drvenih elemenata koji definišu prostornu mrežu u planu i pogledu.
Biblioteka je dizajnirana kao lagana i providna struktura. Konstrukcija se primarno sastoji od drvenih elemenata koji definišu prostornu mrežu u planu i pogledu.
Metalni okviri su umetnuti između primarne drvene rešetke. Svaki element u obodnoj strukturi ima svoju ulogu, kako strukturalno tako i vizuelno.
“Jasnoća strukturalnog dizajna bila je očigledna tokom izgradnje, gde je sistem slaganja omogućio da se cela konstrukcija brzo podigne” – ističu iz ARP studija, koji ima kancelarije u Kopru i Ljubljani.
Polukružno stepenište deo nove intervencije
Ormari su postavljeni sa unutrašnje strane duž donjeg dela konstrukcije. Polukružno stepenište, koje je bilo zatvoreno pre intervencije, ponovo je otvoreno i ugrađeno u novu intervenciju.
Istovremeno, ovaj prostor je i multifunkcionalan, jer biblioteka može biti transformisana u privremenu učionicu, prostor za pripovedanje, prezentaciju knjiga, druženje ili prostor za pisanje (i prepisivanje) domaćih zadataka.
Grafički prilozi
Foto-galerija
Faktografija
- naziv projekta: Školska bibloteka OŠ „Vič“
- mesto: Ljubljana, Slovenija
- autor: ARP studio
- glavni arhitekti: Matjaž Bolčina, Ernest Milčinović, Jan Žonta
- površina: 85 m²
- godina: 2022.
- fotografija: Ana Skobe