Milena Zindović, poznata beogradska arhitektica, otkriva nam kako je tekao proces reorganizacije i opremanja stana u novogradnji.
Prilikom kupovine stana u novogradnji, uvek je dobro uključiti arhitektu od samog početka – dok se još razmatra kupovina. Stanovi u novim stambenim kompleksima projektuju se za nepoznatog korisnika. Projektanti u fazi projektovanja ne znaju ko će kupiti stan i kakve će biti specifične potrebe i želje kupaca.
Arhitekta angažovan od strane potencijalnog kupca će pomoći u proceni potencijala prostora, da li odgovara, ili uz neke izmene može odgovarati potrebama klijenta. Potom, arhitekta će dostaviti projektantima tehničko rešenje, kako bi se stan već u izvođenju prilagodio potrebama korisnika.
Upravo su ovako izgledali prvi koraci u projektovanju stana za četvoročlanu porodicu u Novom Dorćolu, jednom od novih beogradskih stambenih kompleksa. Obzirom da je stan kupljen u izgradnji, imali smo priliku da odmah preprojektujemo prostor u skladu sa željama klijenta. Potom, nakon završetka građevinskih radova, bavimo se i opremanjem enterijera novog stana.
Prednosti i mane stana
Odabrani stan već je imao kvalitete koje smo želeli da zadržimo – dvostranu orijentaciju dnevnog prostora, glavnu spavaću sobu sa sopstvenim kupatilom (master spavaća soba) i izlazak na veliku terasu sa pogledom.
Bilo kakve izmene u spoljnjem izgledu objekta nisu dolazile u obzir, jer bi se tim narušila arhitektura celog objekta, odnosno kompleksa. Sve izmene koncentrisane su u unutrašnjosti stana, a pre svega u utilitarnim zonama – kupatilu i kuhinji.
Osnovno ograničenje u prekomponovanju programa stana predstavljali su konstruktivni elementi – betonski zidovi koje nije bilo moguće pomerati.
Osnovno ograničenje u reorganizacija stana bili su konstruktivni elementi.
U prvobitnom projektu stan je planiran kao petosobni – sa dnevnom sobom i četiri spavaće sobe. I dok je dimenzija i proporcija master spavaće sobe bila odgovarajuća, preostale tri spavaće sobe bile su manje površine od standardnih.
Prvobitna želja da se od tri male spavaće sobe formiraju dve većih dimenzija nije bila moguća usled distribucije konstruktivnih elemenata. Zbog toga je jedna od manjih soba sačuvana kao radna, dok su dve spojene u jednu veliku, dečiju sobu.
Kupatilo koje se nalazi uz spavaće sobe izmenjeno je tako da se u njega umesto tuš kabine smesti kada. Promenjena je i pozicija ulaza, čime je radna soba dodatno proširena.
Više mesta za kuhinju
Osnovna zamerka prvobitnog stana bila je premala kuhinja za uređaje i komfor koji je potreban savremenoj porodici. Stoga je u toj zoni stana napravljena najveća izmena.
Ukinut je gostinski toalet i jedan njegov deo je priključen predsoblju za potrebe odlaganja garderobe, a drugi deo je priključen novoj kuhinji. Kuhinja je takođe proširena prema spoljnom zidu i prethodno planiranoj glavnoj trpezariji, i u potpunosti otvorena prema dnevnom boravku.
Na ovaj način cela dužina zida između master spavaće sobe i predsoblja sa jedne strane, i kuhinje sa druge strane, iskorišćena je za smeštanje kuhinjskih elemenata. Kada se tome doda i poluostrvo sa šankom prekoputa, dobijena je kuhinja adekvatnih dimenzija za smeštaj svega potrebnog.
Ovakav pristup potpunog otvaranja prostorije koja je u prvobitnom projektu bila zamišljena samo kao utilitarna, te stoga u potpunosti odvojena zidovima od ostatka stana, doneo je sa sobom određene izazove. Za potrebe sakrivanja mašinskih i drugih instalacija planiranih u kuhinji, u tom delu stana projektovan je spušteni plafon.
Osnovna zamerka prvobitnog stana bila je premala kuhinja za uređaje i komfor koji je potreban savremenoj porodici
Podna obloga u kuhinji nije ista kao u dnevnom prostoru – te je bilo potrebno „pomiriti“ u jednom prostoru keramiku i parket. Vizuelno, čak i nakon uklanjanja zidova kuhinje, spušteni plafon i keramički pod i dalje su jasno razdvajali utilitarni prostor od prostora za boravak.
Ovi postojeći elementi iskorišćeni su kao početna tačka i doprineli su odabiru koncepta dvobojne kuhinje. U dizajnu, ova zona se prepoznaje po plavoj boji elemenata. U „nastavku“ prostora kuhinje, kada prelazimo na parket u zonu dnevnog prostora, materijalizacija kuhinje se menja.
Kuhinjski elementi raspoređeni su na način koji je zahtevao minimalne izmene već izvedenih instalacija u objektu. U plavom delu smeštene su rerna i mikrotalasna rerna (u visokom elementu), grejna ploča sa puno radnog prostora, sudopera, mašina za sudove, donji i gornji elementi za smeštaj sudova i kuhinjskog posuđa i vinski frižider. Pored sudopere se nalazi element u kom su sakrivene kante za otpatke, a iznad njih se nalazi izvlačna daska za sečenje, sa otvorom kroz koji se otpad ubacuje direktno u kante.
U nastavku kuhinje nalaze se visoki elementi u hrastovom furniru, u koje su smešteni frižider, visoki elementi za čuvanje hrane i, u maloj niši, pult za kafu i čaj. Uz okrugli sto, četiri dizajnerski različite stolice u istoj boji, i upečatljivi luster, formiran je kutak za doručak uz kuhinju.
Šank kao akcenat
Prema dnevnoj sobi, na kuhinjsko poluostrvo oslonjen je šank veće visine, kako bi se uklopio sa dizajnerskim stolicama koje su već bile u vlasništvu klijenta. Šankom se od dnevne sobe sakriva radna površina kuhinjskog poluostrva od pogleda iz dnevnog prostora.
Šank je manje dužine nego ostrvo, kako bi se omogućila udobna cirkulacija između nameštaja dnevne sobe i kuhinjske zone. U dizajnu šanka napravljene su suptilni kontrasti sa dizajnom kuhinje.
Iako je na oba elementa primenjena ista plava boja, razlika je istaknuta primenom prirodnog mermera na ploči i strani šanka, čija se šara uklapa sa kvarcom koji je, radi praktičnosti i lakšeg održavanja, upotrebljen na kuhinjskim površinama.
Dnevna soba kao centar okupljanja
Obzirom na veličinu dnevnog prostora, koja usled rasporeda konstruktivnih elemenata nije mogla biti smanjena, odlučeno je da velika trpezarija bude smeštena u delu dnevne sobe. Pozicioniranjem trpezarijskog stola i stolica, koji su već bili u vlasništvu klijenta, naglašena je vizura kroz ulazni hodnik, i gost je odmah povučen da uđe u dnevni prostor.
Nameštaj u predsoblju posebno je dizajniran za stan, kako bi se uklopio u suženi prostor i dizajnerki odgovarao elementima dnevnog prostora. Veliku trpezariju, pored stola sa raznobojnim stolicama, i slike Žolta Kovača, upotpunili su i grafički tepih i linijski luster koji dodatno naglašava liniju pogleda.
Trpezarija i dnevna soba odvojene su otvorenom policom.
Nakon otvaranja kuhinje ka dnevnom boravku i smeštanja trpezarije u vrh kretanja sa ulaza, poseban izazov bilo je smeštanje televizora u prostor, sa svim što savremena tehnologija i potrebe korisnika zahtevaju.
Dodatno, klijenti su planirali da u dnevnu sobu smeste i akvarijum sa slanom vodom značajnih dimenzija. Kako bi se vizuelno definisano prostor dnevnog boravka, i delimično odvojio od trpezarije, dizajnirana je posebna polica u kombinaciji metalnih nosača i furniranih elemenata, u koju su uklopljeni svi specifični zahtevi tehnologije, akvarijuma, ali i potrebe za dekoracijom dnevnog prostora. Prema trpezariji, pozadina ekrana kamuflirana je zatamljenim staklom.
Pažljivo biran nameštaj
Nameštaj dnevne sobe čine sofa u koži koja će sa korišćenjem patinirati i dati prostoru dodatni šarm, pomoćnim stočićima, koji su već bili u vlasništvu klijenata i foteljama koje su deo porodičnog nasledstva. Za potrebe uklapanja u enterijer, fotelje su presvučene u odabrani mebl, a dnevna soba je upotpunjena još jednim lusterom. Iz dnevnog prostora se na obe strane izlazi na veliku terasu koja pruža pogled na grad i opremljena je ambijentom za sedenje i trpezarijskim stolom za obedovanje napolju.
Na zahtev klijenta, u dečijoj sobi projektovan je krevet na sprat sa toboganom. Uklopljene su stepenice za penjanje na gornji krevet, koje ujedno služe za odlaganje igračaka, 3 ležaja, i tobogan. Treći ležaj, na točkićima, izvlači se ispod donjeg ležaja, za kada drugari dođu da prespavaju. Iza kreveta se ponovo javlja plava boja, ali u otvorenijoj nijansi, kako bi istakla dizajn kreveta koji je urađen u kombinaciji belog medijapana i lakirane iverice.
U dečijoj sobi projektovan je i orman prilagođen dečijoj garderobi, kao i pisaći sto i dodatne police i komode za odlaganje. Za ove elemente predviđene su neutralne boje jer dovoljno šarenila unose dečije knjige i igračke.
U produžetku radne ploče nalazi se element sa otvaranjem ka dole – skriveni kutak za vozove sa šinama.
U radnoj sobi projektovan je element neutralnih boja dužinom jednog zida. Smenjuju se kombinacije hrasta i kašmir sivog univera, formirajući otvorene i zatvorene police u gornjem delu, i radni sto sa fiokama u donjem. U polovini srednje zone, u produžetku radne ploče, nalazi se element sa otvaranjem ka dole – skriveni kutak za vozove sa šinama. Kada je otvoren, služi kao ploča za postavljanje šina za voz, dok police koje sakriva kad je zatvoren služe za odlaganje.
Master spavaća soba je minimalistički dizajnirana sa drvenim krevetom u skandinavskom stilu i pratećim konzolnim natkasnama. U spavaćoj sobi nalazi se i ugradni garderobni orman sa kliznim vratima.
Iza kreveta postavljena je tamna tapeta kao kontrast svetlom drvetu, kako bi se istakao dizajn uzglavlja. Neutralne boje doprinose smirenom osećaju koji je adekvatan za ambijent spavaće sobe.
Tekst: Milena Zindović
Fotogalerija
Grafički prilozi
Faktografija
- naziv projekta: Reorganizacija stana u novogradnji
- vrsta projekta: enterijer stana
- autor: MZ Studio
- lokacija: Novi Dorćol, Beograd
- godina: 2022.
- površina: 150 m2
- fotografija: Miloš Martinović