Vanvremenski materijali, teraco i drvo, dobili su nove, savremenije linije, dok su postojeći detalji interpretirani i dobili novi život kroz ponovno promišljanje i upotrebu.
Beogradski Unknown Studio potpisuje projekat enterijera stana N18, smeštenog u opštini Stari Grad u Beogradu, dajući tako novi prostorni koncept izvornom stanju koje datira iz 1970-ih godina.
Njihov klijent bila je jedna 5 + 1 porodica – par sa troje dece i povremeno bakom u istom stanu, te je N18 namenjen za njihove povremene boravke u glavnom gradu, ali ne i za svakodnevni život, barem ne za sada.
Zadržan deo atmosfere iz sedamdesetih
Zahtev je bio da svako dobije svoj prostor/sobu – deca, roditelji, baka, a da to ne utiče na prostranost dnevne tj. zajedničke zone.
Stan je u izvornom stanju eventualno bio okrečen pre ove adaptacije, a ideja arhitekata je bila zadržati detalje, tj. deo atmosfere iz tog perioda – fasadna stolarija dnevne zone, parketi koji bi se dodatno akcentovali teracom i slično.
Takođe, stan je bilo potrebno potpuno opremiti za savremeni život, instalacijama vode i struje, kao i zvučnom izolacijom ka komšijama u zidovima i na plafonu.
Postojeći detalji u stanu su interpretirani i dobili su novi život kroz ponovno promišljanje i upotrebu.
Kako navode iz Unknowna, u dnevnoj sobi predominantne teksture drveta, oble ivice i polutransparentnost koja stvara vizuelnu povezanost čitavog prostora brišu granicu stilova i pravaca, te se tretirani prostor, ističu autori, “jasno ne može podvesti ni pod jedan”.
Tako su vanvremenski materijali, teraco i drvo, dobili nove, savremenije linije, dok su postojeći detalji interpretirani i dobili novi život kroz ponovno promišljanje i upotrebu.
“Dominantni dekor drveta, postao je osnovni gradotvorni element, gde se upotrebom naizgled istog materijala, kroz različite završne obrade, stvorilo svojevrstan valer, povezanih, a karakterno i funkcionalno različitih celina” – kažu iz studija.
Sklad postignut kroz različite ritmove
Naši sagovornici dodaju i da, na nivou podsvesnog, prostor stvara vezu za nekim drugim vremenom i onim, što se danas već smatra vanvremenskim.
S druge strane, bogatstvo teksture i taktilnost sprečavaju utisak prekomerne dominantnosti i prostor kroz različite ritmove, dovodi u sklad.
“Kombinacija zaobljenih formi i kontrolisana vizura kroz polu-transparentnost, prostoru je dala jedinstvo, uz opet jasno definisanje zona i ambijenata, nalik zamagljenim linijama, čije postojanje je i dalje primetno” – navode arhitekte.
Teraco tonovi u kupatilu i toaletu akcentovani su i istaknuti pažljivo izabranim tonovima i bojama.
Tu si zatim kupatilo i toalet, čiji prostorni manir i manir materijalizacija bivaju preuzeti i ispraćeni iz dnevne zone.
“Teraco tonovi akcentovani su i istaknuti pažljivo izabranim tonovima i bojama, koji su, pored homogenosti, dodatno naglašavani taktilnošću na mestima gde je to potrebno” – kažu arhitekte i dodaju:
“Pažljivi ton, nut ili drugi detalj obrade, ističu karakteristike prostora i elemenata, stvarajući dopadljive i zapamtive ambijente“.
Stimulacija dečije kreativnosti i radoznalosti
Sledeća na redu je dečija soba koja predstavlja “igralište”, a koncipirana je kao transformabilna zona, koja dodatne ležajeve može generisati u okviru fioke.
“Soba predstavlja kombinaciju elemenata koji kod dece stimulišu kreativnost i radoznalost. Prostori im dozvoljavaju da sobu prilagode svojoj kreaciji, dok je sam prostor osmišljen kao scenografija za rast, nikako odrastanje” – objašnjavaju iz Unknowna.
Dominantni drveni potez dodatno naglašava i stvara distorziju percepcije prostora.
Na kraju, tu je spavaća soba koja predstavlja fuziju neutralne scenografije, inkorporirajući funkcionalne sadržaje potrebne sobi i jednog jasnog i dominantnog poteza, koji u okviru sebe uključuje krevet i prateće komode.
Dominantni drveni potez dodatno naglašava i stvara distorziju percepcije prostora, koji je atipična pozicija kreveta u prostoriji započela.
“Ovakva prostorna dispozicija stvara iluziju prostora u kojoj postoje bezmalo nemoguće sagledavanja pravca pružanja zidova i elemenata, te relativno mali prostor spavaće sobe dobija novu dimenziju i dubinu” – navode naši sagovornici.
Zakošavanje zida između dečije i spavaće sobe
Kako dalje navode arhitekte, tri sobe bile su tokom projektovanja najveći izazov, gde su imali dosta predloga i proba i u svakoj od njih mnogo više “protiv” nego “za”.
“Na primer, probe gde bi sobe bile komotnije da su bile na mestu današnje dnevne zone, ali uz kompromis da se spava uz bučnu ulicu umesto uz unutrašnje dvorište koje je mirno…” – objašnjavaju sagovornici Gradnje.
Do izvedenog rešenja došlo se zakošavanjam zida između dečije i spavaće sobe, kao rešenja gde su ove dve sobe “ušle” jedna u drugu zakošenim delom zida.
Akcenti su izrađeni od metala, čelični flah u tamnim tonovima, a ALU lajsne su na podu, u kupatilu itd.
Što se tiče dominantnog detalja, a izuzimajući ono što još nije izvedeno, detalji u teracu bili bi favorit autora projekta enterijera stana N18.
“Na primer, spoj poda kuhinje i parketa, izlomljene forme, gde parket zalazi u teraco i obrnuto, jasno definiše gde je granica jedne i druge zone stana, ali ne u vidu ravne linije, već je ta granica zatalasana” – kažu iz Unknowna.
Izbor materijala je otišao primarno na stranu drveta u raznim oblicima: furnirani MDF – natur i u sivo bajcovani furnirani šper, univer drvo dekor. Akcenti su izrađeni od metala, čelični flah u tamnim tonovima, a ALU lajsne su na podu, u kupatilu itd.
Izbor nameštaja u koordinaciji s klijentom
Tonovi u dnevnoj zoni su prilično neutralni – bela, siva, pesak siva, drvo natur hrast, dok su kupatilo, toalet i dečija soba dobili akcente u bojama.
“Izbor nameštaja je rađen u koordinaciji sa klijentom, sa budžetiranjem pojedinih stvari i ulaganjem u neke koje su procenjene kao njima bitne. Bilo je bitno da elementi budu jednostavni za održavanje, ali da imaju svoj karakter” – kažu na kraju za naš portal iz Unknown Studija.
Foto-galerija
Faktografija
- naziv projekta: N18, adaptacija stana
- vrsta projekta: enterijer stana
- neto površina: 96 m² (sa terasom 101 m²)
- autori: Unknown Studio
- izvođač: Merano, SB Inženjering
- projektni tim: Jovana Miletić, Miloje Krunić
- saradnici: Katarina Miletić, Milan Grubanov, Marko Ilić
- godina: 2022–2023.
- nameštaj: Atlas Sofas, GIR, IKEA
- rasveta: Safesystem, Nitea, Prostoria, Altego
- fotografija: Dušan Petković