Ukoliko ste pomišljali da vašem dvorištu nedostaje životnosti i lepote, možda će vam intervju sa Vojislavom Radovanovićem, multidisciplinarnim umetnikom, potpuno promeniti ubeđenja.

Vojislav živi i radi na relaciji Srbija – Kalifornija i ono što kao rezultat njegovog stvaranja i načina života dobijamo jeste nesvakidašnja intervencija oslikavanja murala u dvorištu njegovog životnog prostora. Priroda kao motiv, boje i četke su Vojislavu bile dovoljne da nam pokaže svoje umeće, a čim smo ugledali rezultat na društvenim mrežama, odlučili smo da popričamo sa njim na ovu temu.

Da li ste vi pronašli inspiraciju za ovaj podni mural ili je inspiracija pronašla vas?

Inspiracija za ovaj mural je došla sama od sebe. Život u Srbiji i Kaliforniji je po mnogo čemu različit, ali ono što Južnu Kaliforniju definitivno ističe jeste izuzetno topla klima, zbog čega ljudi mnogo više i kvalitetnije vreme provode napolju, tako da se svi trude da svoja dvorišta učine što više funkcionalnim i prijatnijim za boravak. Iako je Los Anđeles izuzetno urban i ne previše čist, priroda je ovde izuzetno bogata, biljke i životinje su svuda oko nas.

Jarko crveni cvetovi i razni insekti su se pojavili na mom muralu veoma spontano. Nisam imao razrađen plan šta i kako ću oslikati, što definitivno NE PREPORUČUJEM drugim umetnicima, pogotovu ako su angažovani od strane nekog klijenta. Ovo je zaista bila jedinstvena situacija u kojoj sam oslikavao mural za sebe, pa tako nisam imao nikakav teret. Ovaj mural je bio čista radost za mene lično.

Mural je relativno malih dimenzija, ali 12 kvadrata je sasvim dovoljno da se promeni identitet celokupnog ambijenta.

Jarko crveni cvetovi i razni insekti su se pojavili na mom muralu veoma spontano.

Da li oslikani motivi nose i neku simboliku sa sobom?

Biljni svet za mene ima jako duboku simboliku, naročito divlje i samonikle biljke. Razni korovi nose u sebi ogromnu životnu energiju. Mnoge od ovih biljaka ljudi uništavaju, ali one uspevaju ne samo da prežive, nego i da trijumfuju u odnosu na kultivisane vrste. Za mene priroda, a pogotovu korovi, ima magijsku simboliku životne energije.

Kojih dimenzija je podni mural?

Mural je relativno malih dimenzija, ali 12 kvadrata je sasvim dovoljno da se promeni identitet celokupnog ambijenta, pošto se zadnjem dvorištu pristupa upravo preko te terase.

Na koji način ovakav vid umetničke intervencije utiče na prostor? Da li možete iz prve ruke da mi kažete kakvu je promenu izazvala ova intervencija u vašem dvorištu?

Kao vizuelni umetnik često dobijam komentare od svojih klijenata koliko im je samo jedno umetničko delo promenilo enterijer stana ili kuće, često mi se ljudi zahvaljuju jer su samo jednom malom intervencijom u svoj dom uneli novu energiju. Podni mural u mom dvorištu je učinio isto.

Pre nego što sam se odlučio da ga naslikam, ova terasa je bila zaista samo jedan deo mog životnog prostora u kome sam provodio malo vremena. Tu bih uglavnom radio ono što ne bih mogao u zatvorenom prostoru ateljea, na primer kada radim sa bojama u sprejevima. Mogu da kažem da sada, od kad postoji mural, skoro pola dana provodim baš tu, uživajući u kalifornijskom suncu. Čak su i lokalni papagaji počeli redovno da posećuju suncokrete koji rastu odmah pored murala. Postavio sam i hranilice za kolibrije kojih ovde ima u velikom broju. Uz sve te promene sada imam još više ideja za nove murale.

Nameštaj iz Ikee se odlično uklopio u eksterijer

Boje moraju da budu otporne na UV zrake i da imaju dobru otpornost na fizičke i mehaničke uticaje.

Koliko dugo je trajalo oslikavanje poda?

Oslikavanje je trajalo skoro četiri dana. Odlučio sam da radim bez skice, već da se ideja sama razvije na površini. Jedini plan je bio da radim sa osnovnim bojama, tako da kombinacije komplementarnih boja izazovu što dinamičniji utisak, kao što su crveni cvetovi na zelenoj površini ili žute pčele i plavo lišće.

Da li ste pod prethodno pripremali za oslikavanje?

Na toj terasi sam često izvodio razne umetničke eksperimente, zbog čega je pod bio poprilično prljav, umazan raznim flekama od sprejeva i akrilnih boja pa čak i tuševa. Prvo sam celu površinu dobro oprao od prašine i fleka – onih koje su mogle da se skinu, a zatim sam naneo prvi sloj zelene boje koji je automatski postao pozadina murala. Nikakvih drugih priprema nije bilo. Mural je na kraju morao da bude premazan zaštitnim lakom.

Biljni svet za Vojislava ima jako duboku simboliku, naročito divlje i samonikle biljke.

Mural na nekim mestima ima i do 10 slojeva

Koju vrstu boja ste koristili prilikom oslikavanja?

Koristio sam specijalne akrilne boje za oslikavanje murala na spoljnim površinama. Uvek treba voditi računa o kvalitetu boja. One moraju da budu otporne na UV zrake i da imaju dobru otpornost na fizičke i mehaničke uticaje. Nisam želeo da koristim standardne boje za beton, jer proizvođači uglavnom imaju veoma oskudnu paletu boja, a boje za beton umeju da budu i toksične.

Da li oslikani podni mural zahteva dodatnu pažnju i brigu?

Naravno, podni murali su mnogo osetljiviji na habanje kao i na UV zrake, jer su naslikani na horizontalnoj površini po kojoj se gazi i koja je izložena suncu skoro celog dana. Zato je neophodno da se po završetku oslikavanja nanese specijalni zaštitni sloj. Iako se akrilne boje jako brzo suše, ovaj mural na nekim mestima ima i do 10 slojeva tako da nisam želeo da rizikujem, zato sam pre nanošenja zaštitnog sloja sačekao 24 časa. Postoji nekoliko proizvođača malo skupljih ali izuzetno kvalitetnih i efikasnih zaštitnih lakova, a muralisti ih često koriste da zaštite svoja dela od grafita i sprejeva kao i za dodatnu zaštitu od UV zračenja. U mom slučaju zaštitni sloj štiti takođe od prašine i potencijalnih oštećenja zbog gaženja po samom muralu.

“Čak sam našao i jastučiće u cvetnom dezenu u istoj paleti boja.”

Uređenje prostora je izuzetno važno za uspostavljanje balansa u životu svakog čoveka.

Moramo da vam priznamo da su se nameštaj i okolne biljke odlično uklopile uz oslikani pod. Da li i inače uživate u uređenju enterijera?

Uvek volim da prostor u kome živim i radim prilagodim sebi koliko god mogu, i u funkcionalnom i u estetskom smislu. Uređenje prostora je izuzetno važno za uspostavljanje balansa u životu svakog čoveka.

Kada sam završio oslikavanje murala, želeo sam da kupim stolice slične onima koje sam video kod moje rođake. Inače mi se jako dopalo kako je ona uredila svoj enterijer i terasu pa sam je pitao za savet, ispostavilo se da su stolice iz robne kuće Ikea. Ostatak mobilijara sam takođe tamo kupio. Čak sam našao i jastučiće u cvetnom dezenu u istoj paleti boja.

Ukoliko naši čitaoci požele da im oslikate pod, gde mogu da vas kontaktiraju?

Ja živim na relaciji Los Anđeles – Beograd. Oba grada su moja baza ali su izuzetno različiti – klima, kultura, ekonomska situacija, umetničko tržište… Verovatno u ovom trenutku ne bih mogao da odgovorim na pozive klijenata iz Srbije ali bih ohrabrio svakoga ko ima želju da oplemeni svoj životni prostor da pronađe nekog mladog umetnika ili umetnicu iz Srbije, da im pruži priliku da urade možda i svoj prvi mural. Srbija ima veliki broj talentovanih mladih umetnika koji imaju prezentacije na instagramu i veoma su lako dostupni.

Od kako je završio mural, Vojislav mnogo više vremena provodi u dvorištu

Osmisliti koncept, skicu i paletu boja

Za kraj intervjua, Vojislav nam je dao i dodatne smernice za realizaciju sličnih projekata:

Treba prvo smisliti koncept za mural. Zatim razraditi skicu i paletu boja. Skica lako može da se prenese na površinu uz pomoć video projektora ili šematske mreže. Sve ostalo je uživanje u radu. Ako se i desi neka greška, problem se uvek može rešiti tako što se preslika novim slojem.

Treba shvatiti takođe da ulični murali ili murali u privatnim enterijerima nisu slike napravljene da traju večno, već da su privremene, tako i cena izrade murala ne treba da bude ista kao i cena murala u sakralnom prostoru ili slike na platnu. Cena komercijalnog murala se izražava po kvadratu, a na nju utiče količina detalja, tip podloge i pristupnost površini.

Vojislavov rad možete pogledati na njegovom instagram profilu @vojislav.radovanovic i na veb-sajtu vojislavradovanovic.com.

Fotografije: Vojislav Radovanović